Volgens de laatste statistieken rijden er in Heerlen in het jaar 2020 3277 gemotoriseerde tweewielers rond, hetgeen een stijging van ongeveer 30 is ten opzichte van het jaar ervoor. De cijfers van gemeente Maastricht wordt door onze redactie nog opgezocht.
Nou is 2020 voor vrijwel elke sector, dus ook voor de e-scooters in Heerlen, een bijzonder vreemd jaar geweest dankzij de Covid19 epidemie. Mensen mochten er niet zo veel op uit, financieel was het ook niet allemaal koek en ei en dus is de kans groot geweest dat de verkoop van de elektrische scooter wat is tegengevallen. Helaas hebben we geen exacte cijfers voor Heerlen zelf, maar wel landelijk. Elektrische snorfietsen en elektrische bromfietsen horen immers geregistreerd te zijn en dat deden dan ook 1788 e-snorfietsers en 2530 e-bromfietsers. Volgens de landelijke cijfers vertoonde 2019 nog een enorme lift, en zoals we al eerder vermoed hadden, is die markt in 2020 helaas behoorlijk achtergebleven. Toch is er hoop, want we beginnen alweer een beetje te herstellen en de tendens geeft aan dat ook de verkoop van e-scooters, niet alleen in Heerlen of Maastricht, maar in heel Nederland, ongetwijfeld weer aan zal trekken.
Waarom is de populariteit van de elektrische scooter groeiende?
De eerste reden is het simpele feit dat de elektrische ondersteuning van tweewielers, van auto’s ook trouwens, niet alleen gewild is, maar ook een noodzaak wordt. We gaan over van fossiele brandstoffen naar elektriciteit, omdat gas en benzine niet alleen vervuilend zijn en dus slecht voor het milieu, maar ook omdat ze langzaam opraken. We zien een toevoeging van elektrische motorondersteuning bij gewone fietsen en omschakeling bij scooters, snorfietsen, bromfietsen en zelfs motorfietsen. Een tweede reden komt voort uit het klimaatakkoord, waarin bepaald is dat vanaf 2025 nieuwe snorfietsen en dus ook snorscooters, alleen nog maar elektrisch mogen zijn. Ten derde zien we een voortdurende ontwikkeling van elektrische motoren en accu’s, waardoor de actieradius aanzienlijk wordt verbeterd. Daarmee wordt het ook steeds interessanter om in plaats van de auto de e-scooter te nemen voor bijvoorbeeld woon-werkverkeer. Nipponia, één van de bekendste merken in de wereld van elektrische scooters, beweren dat er al modellen geleverd kunnen worden die meer dan 200 km kunnen rijden op één vol accupakket.
Maar hoe zit het nou met Heerlen en e-scooters?
Zoals al gezegd kunnen we niet meteen specifieke verkoopcijfers vinden voor elektrische scooters in Heerlen, hoewel door registratie dat wel ergens te vinden zou moeten zijn. Vanwege de ligging lijkt Heerlen echter een ideale gemeente voor het gebruik van elektrische snorscooters tot 25 km/uur, en elektrische bromscooters tot 45 km/uur. Binnen beschaafde afstand liggen er verschillende grotere gemeenten, terwijl ook Aken in Duistland en Luik in België goed te be-e-scooteren is. Gezien de aard van het landschap in Zuid-Limburg met zijn vele heuvels kan een beetje elektrische ondersteuning geen kwaad, om nog maar niet te spreken over een heerlijk dagje toeren met een aantal mede e-scooteristen. Bedenk daarbij dat het niet in de aard en uitstraling van de e-scooter ligt om te gaan voor snelheid en bravoure, maar lekker op je gemak kunnen genieten van je omgeving. In Maastricht en Heerlen zit je dan meer dan goed!